Similitudini intre traditiile populare din diverse zone ale tarii. Astazi, Republica Moldova

Tradițiile sunt românești, prin ele ne identificăm ca națiune. „Folclorul este la fel. Sunt aceleași calificări și tipologii. Este o cultură românească. Nu sunt deosebiri esențiale, doar locale. De exemplu: în România este strigătul peste sat atunci când se mărită fata, iar în Basarabia nimeni nu știe de acest obicei. Deosebirile se numesc particularități zonale, dar de fapt e același folclor. Tradițiile sunt românești. Le numim moldovenești, pur și simplu, ca parte integrată a culturii românești”, ne explică etnologul Maria Ciocanu.

Românii au tradiții puternice, tradiții de care oamenii nu pot uita și le transmit din generație în generație. Unele deprinderi s-au păstrat de pe timpul geto-dacilor, strămoșii poporului latin, iar altele ne-au fost infiltrate de către Imperiul Roman prin procesul de romanizare a dacilor.

Cum se separă tradițiile prin politică

Președintele socialist de la Chișinău, Igor Dodon, care se declară mare luptător al valorilor noastre tradiționale, de fapt apără tradițiile românești. Nemulțumirea șefului de stat nu se oprește aici. Dodon a mai spus că România duce o politică de „românizare” a cetățenilor din Republica Moldova. Se știe că procesul de romanizare a geto-dacilor a avut loc până în secolul al IX-lea – când în spațiul daco-roman a apărut un popor nou, cu o spiritualitate și o cultură comună etc. – poporul român. Cronicarul moldovean Miron Costin scria: „Numele cel mai adevărat este român sau romanus, care acest popor l-au păstrat întotdeauna între dânșii. Acest nume este îndeobște al muntenilor și moldovenilor. Român este nume schimbat în scurgerea anilor, din roman. Un alt nume înșiși nu au primit între dânșii niciodată”.

Citeşte şi :   Adevaruri despre daci pe care istoria le face uitate

În satele Moldovei din zona de sud, mai cu seamă în Lunca Prutului de Jos, locuiesc olteni și bănățeni, la nord sunt maramureșeni, spune etnograful Valeriu Chiperi. „Ce fel de tradiții moldovenești? Dacă la mine, la sud, se cheamă Drăgaica, iar la centru se numesc Sânziene. La sud se spune Sân Gheorghe, iar în zona de centru e Sfântul Gheorghe”, punctează etnograful.

Portul popular, cu origini din mai multe regiuni

Dacă mergeți în satele din Lunca Prutului, în raionul Cahul, o să observați că acolo costumele populare pentru femei seamănă izbitor de mult cu cele din Oltenia și Dobrogea. Fusta este formată din două părți, brodată cu motive tradiționale, iar ia este cu platcă și mâneci trei sferturi. Femeile din sudul Moldovei îmbracă și vesta deasupra bluzei românești. Cămășile specifice din Oltenia și Dobrogea au o personalitate aparte, chiar dacă sunt croite din patru foi de pânză de bumbac sau in, au și elemente aparte cum este platca brodată cu motive tradiționale în culori deschise sau pastel. Bărbații geto-daci purtau pantaloni largi pe care îi legau cu ață jos la glezne. Purtau opinci și căciuli din lână de oi. Portul geto-dacilor se păstrează în sudul Moldovei. Acolo bărbații poartă ițari și cămașă lungă strânsă la mijloc cu un brâu lat din stofă sau piele naturală, ornamentată cu motive naționale.

Tradiții transfrontaliere

Altă tradiție practicată în satele Câșlița-Prut, Slobozia Mare și Colibași din raionul Cahul este obiceiul colindului de primăvară sau Lăzărelul care își are rădăcinile în regiunile Muntenia și Dobrogea din România. Lazăr în mitologia românească reprezintă vegetația și reînvierea naturii, care a preluat numele și data marcării din biserica ortodoxă. Astfel, în Sâmbăta Sf. Lazăr, în Ajun de Florii, se umblă cu Lăzărelul. Unicul colind de primăvară din spațiul românesc este cântat de fete îmbrăcate în straie naționale, fluturând băsmăluțe în mâini, care merg de la casă la casă și prevestesc renașterea naturii. În dar, drept mulțumire, primesc ouă nevopsite și dulciuri.

Citeşte şi :   Cel dintai si cel mai mare dintre regii din Tracia, Burebista

Centrul dansului popular se află în Lunca Prutului de Jos, raionul Cahul. Acolo se păstrează colindul în ceată bărbătească intrat în patrimoniul UNESCO. Colindul din Republica Moldova a fost înscris în patrimoniul cultural universal împreună cu România. Căciula de cârlan, cojocul și bondița sunt haine tradiționale românești confecționate încă din cele mai vechi timpuri. Astăzi acestea se mai fac în satul Colibași din raionul Cahul și în satul Ciobaclia din raionul Cantemir.

Șirul tradițiilor comune

Pe lângă sărbătorile de ritual, avem și solemnități de familie: nașterea, nunta și înmormântarea. În România, la fel ca în zona de sud a Republicii Moldova, la nașterea unui copil se i-a o singură pereche de nași, dar în zona de nord și centru oamenii au pierdut controlul și adună zeci de cumetri. Vorba cântecului popular „99 de cumătri la un gospodar” se potrivește localnicilor din nordul și centrul Moldovei. Oamenii din nord și centru s-au lăsat cuceriți de obiceiurile slave care au bântuit țara noastră în perioada secolelor V-VI. După ce Dacia a fost secătuită de romani, au năvălit triburile nomade ale slavilor. Istoricul Ioan din Efes scria că slavii erau afurisiți, că ei „jefuiau provinciile fără griji și fără teamă”. Bineînețeles că slavii au avut o influență asupra culturii materiale și spirituale ale românilor. Asupra localnicilor din nordul și centrul Moldovei au influențat și represiunile din perioada sovietică atunci când regimul a interzis mersul la biserică, cununia religioasă și botezul copiilor. Țăranii mergeau pe ascuns la biserică, iar unii preoți cununau familiile și botezau copiii prin locuri ascunse, dosite de ochii separatiștilor.

Citeşte şi :   Piesă unicat în Europa, Fibula de la Suseni

Din nou despre costumele populare

Costumul popular din nordul Republicii Moldova are asemănări cu cel din zona Maramureș din România. Cămașa cu broderie bătută în culori aprinse, unde predomină mult roșu și negru, ne amintește de un amestec de culturi românești. În raioanele de centru s-a păstrat costumul pe care-l întâlnim și în zona Moldovei de peste Prut. Aici se poartă cămăși drepte confecționate din fire naturale, cu altiță, încreț și râuri, bogat ornamentată. Este croită în patru foi de pânză încrețite la gât. Broderia este plasată pe mâneci, altiță, râuri și încreț.

Cercetătorul de folclor Nicolae Băieșu mai menționa în cartea „Folclorul de la est de Nistru, de Bug, din nordul Caucazului” și unele obiceiuri la înmormântări: ducerea mortului la groapă cu bocete de către „femei bocitoare”, aruncarea ţărânei peste mormânt, când se zice „să-i fie ţărâna uşoară” – toate elemente comune pe ambele maluri ale Prutului.

Related Post

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

8 thoughts on “Similitudini intre traditiile populare din diverse zone ale tarii. Astazi, Republica Moldova”

  1. Slavii, mai exact proto-slavii au apărut pe arealul culturii arheologice Tripolie-Cucuteni si al Daciei Mari (pana la Nipru, Bug si Pripeat), isi localizează geneza in Carpații Răsăriteni de Nord (Galiția) si precum menționa si istoricul rus Nicolai Karamzin sunt frați de sânge cu geto-dacii, in special cu cei LIBERI de ocupația Romana. Foarte posibil ca alfabetul slavon al fraților Metodie si Kiril din Soloun, Moravia este o varianta evoluata a alfabetului străvechi geto-dac, iar limba slavona e o varianta a limbii geto-dacilor de pana la romanizare. Istoricii români ascund perioada de un mileniu al Daciei Mari, se rușinează sa recunoască frăția de sânge si de arme a geto-dacilor cu strămoșii slavilor, in special al ucrainenilor si belorusilor, fără de rusii amestecați cu tătaro-mongolii.

  2. Geto-dacii liberi s-au opus cu înverșunare Imperiului Roman si ei împreună cu frații slavi au eliberat Dacia si toată peninsula Balcanica pana la nordul Italiei de ocupația imperiala sclavagista Romana si anume ei, GEȚII creștinați, si nu (gotii) au făcut sa cada Roma si tot Imperiul Roman – dușmanul de moarte al Daciei Libere. Este total NEFIRESC, NEDEMOCRATIC si FALS ca urmașii geto-dacilor liberi sa li se impună termenul impropriu, umilitor, TRĂDĂTOR, anti-geto-dacic de „români” cu pretenții ȘOVINISTE de superioritate si dominație a urmaților Romei (a românilor) asupra urmașilor geto-dacilor LIBERI de la Est de vârfurile Carpaților, in special al MOLDAVILOR, MOLDOVENILOR, vorbitori ai străvechii limbi moldave (LINGUA MOLDAVICA) – mama limbii române. N-au putut COTROPITORII IMPERIALI ai Romei sa-i învingă pe anticii geto-daci LIBERI (moldavii), nu vor putea la fel nici slugile imperiale Romano-române de azi de urmași nevrednici ai Daciei.

  3. Nu e corect nici termenul de „geto-daci” si „Dacia Libera”, căci însuși tribul dacilor a fost neînsemnat in lumea getica si inferior tribului Carpilor si altor triburi, mai ales al GEȚILOR. Corect ar fi ca in loc de „geto-daci” sa fie folosit termenul „GEȚI”, „tira-geți” etc., iar in loc de „Dacia Mare” – „Geția Mare”, „Geția Libera”, a cărui parte de teritoriu de sud-vest ocupat de Imperiul Înrobitor Roman a fost numita de Romani (si nu de geți) – Dacia.

  4. Este o blasfemie ca o cultura multimilenara a traco-geților sa fie atribuita ocupanților imperiali Romani, care in 160 de ani de ocupație n-au adus si n-au creat nicio cultura, nicio noua limba (limba română) si niciun nou popor (poporul „român”) toate sunt invenții, falsuri, mituri de rescriere a istoriei ale ȘOVINISMULUI PAN-ROMÂN (valaho-transilvănean) din secolul XIX. A numi limba si cultura GETICA (moldavica) drept una „română” e tot asa cum a-i numi limba, cultura si istoria Rusiei Kievlene drept una … „sovietica”.

  5. Rusia a preluat de la tătaro-mongoli „pofta”de a se lati, a ocupa, a domina alte popoare, inclusiv si a celora „frățești”, a trai si a fi puternica si mare din munca si bogații străine – ale popoarelor ocupate. Valahia a procedat la fel preluând „poftele”, ambițiile si practicile micro-imperiale de dominație peste „frați” de la Imperiul Otoman. Romania, apărută pe harta la 1878, n-a fost altceva decât Valahia Mare, in care toată putere, resursele, privilegiile si le-a adjudecat elita vicleana valaha.

  6. RESCRIEREA si FALSIFICAREA ISTORIEI s-a făcut in proporții deosebit de mari – cu un singur scop POLITIC – de a justifica DOMINAȚIA VALAHIEI in noul micro-imperiu Romania (Valahia Mare) pana in 1918, iar din 1918 in imperiu „fratesc”lărgit – Romania Mare.

    1. VALACHIA vine de la vorba omeneasca: „Valea ceia”, Valea Aceia sau Pe acea Vale „Pi-cea-Vale” in graiul Moldovenesc. Deci si Muntenii si Ardelenii si Moldovenii foloseau aceeasi vorba: Valeceia /Valachia – doar ca strainii de tara incurca borcanele caci, aceste expresii sunt in ADN-ul GETIC.

      MOLDOVA poarta numele padurilor de MOLID des intalnite in regiune Molid-Dava > Moldava, Moldova.

      La istorie am invatat de la o tuciurie turco-mongola venita pe tancurile iudebolsevcilor ca numele Moldova se trage de la o mortaciune: Molda cateaua unui venetic – inecata in Riu.
      Deci nu apa riului ar fi botezat cateaua – ci mortaciunea a botezat/spurcat Riul.

      Insa ce sa vezi? – ca si in CEHIA exista Riul „MOLDAU” (rebotezat Vltava) – deci cateaua Molda s-anecat de 2 ori (cel putin). Observati ca Cehia suna si ea ca Valea Ceia > Valea Cehia. Oricum H+istoria rescrisa si predata in batjocura de iudeobolsevici instrainat de radacinile noastre OMENESTI.

      Radacinile OMENIEI sau R+OMENIEI, „R” fiind litera magica prin care s-a Romanizat /omanizat – OMENIA > ROMENIA.
      Tot asa cum din OM ne-au facut ROM (RROM) – si din limba OMENIEI au facut limba Romani si ne-au tiganit de tot. Dar nu vor resusi a distruge vorba noastra omeneasca „Fii OM de OMENIE” sau „a fi domn e on-timplare a fi OM e lucru mare”

      OMENIA > R+ OMENIA > ROMENIA
      OMENIA = OM EN IA = OM E IN IA.
      Iperiul Roman erau nepotii nostrii GETI plecati in Italia, inhaitati cu jidanii si pusi pe jefuiala. Ca de obicei tezaurele noastre furate de 2000 de ani. Ba de „romani” ba de Rusi ba de Mongoli, ba de Turco-mongoli, ba de afro-turco-mongoli „Tara noastra aur poarta noi cersim din porta-n poarta” Suntem la rascruce de vanturi mereu jecmaniti de dusmani.

      GETII D-ACIA , GETII D-aci de pe meleagurile noastre, Geto-Daci

      Sanatate

  7. Nici după 28 de ani de la căderea ultimii dictaturi – cea comunista ceaușista – si 10 ani de la aderarea la UE – Romania nu se poate vindeca de „‘poftele” expansioniste, neo-coloniale si neo-imperialiste – de DOMINAȚIE si subjugare peste „frați”, mascate prin „proiectul” ”patriotic” ANEXIONIST de „unire” DISCRIMINATORIE, INECHITABILA, „mortala” pentru R.Moldova.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *